Een website is een goed middel voor bedrijven om meer klanten te verzamelen. Tegenwoordig zoeken de meeste mensen eerst online naar bijvoorbeeld spullen, dus daar moet je als bedrijf zeker gebruik van maken. Het is wel handig om te weten hoe de website functioneert. Wil jij graag meer inzicht in de resultaten van de website, maar weet je niet hoe? Dan is het slim dat je verder blijft lezen om erachter te komen.

 

Google Analytics instellen

 

De kans is groot dat jij voornamelijk actief bent op de zoekmachine Google. Dat is namelijk de meest gebruikte zoekmachine op de hele wereld. Google heeft zelf een webtracking-tool bedacht waarmee jij de resultaten kan volgen, namelijk Google Analytics. Google Analytics instellen kan dus een goede manier zijn om meer inzicht te krijgen.

 

Maar wat voor gegevens kan je dan precies bijhouden? Bijvoorbeeld de gegevens over de bezoekersstromen en paginaweergave. Dit betekent dat je onder andere zelf kan zien op welke webpagina een bezoeker heeft gezeten en wat hij of zij heeft bekeken. Met die informatie kan je desnoods dingen aan de website aanpassen voor betere resultaten.

 

Marketing dashboard gebruiken

 

Een andere manier om meer inzicht te krijgen over de website is door een marketing dashboard te gebruiken. Je kan dit zien als een duidelijke weergave van alle relevante gegevens die betrekking hebben op de online marketing van een bedrijf. Het is zelfs mogelijk om een marketing dashboard te koppelen aan het hiervoor genoemde Google Analytics.

 

Door een marketing dashboard kan je verschillende resultaten bekijken. Eén hiervan heeft te maken met de kooppatronen op de website. Dit gaat dus over de verkoop op de website en de inkomsten daarvan. Het is goed om te weten dat een marketing dashboard zo is ontworpen dat het makkelijk te gebruiken is. Je hoeft dus niet veel technische kennis te hebben om een marketing dashboard te kunnen gebruiken.

 

Belangrijkste voordelen

 

Misschien ben je op dit moment nog niet zo zeker van welke software je gebruik wil maken. Om die reden worden de voordelen van zowel Google Analytics als een marketing dashboard nog kort besproken. Hopelijk wordt het daardoor makkelijker om een keuze te maken en kan jij binnenkort snel inzicht krijgen in de resultaten van de website.

 

Het belangrijkste voordeel van beide softwares is natuurlijk dat je veel inzichten erdoor krijgt. Dat staat in ieder geval vast. Een ander voordeel van Google Analytics is dat het gratis is. Hierdoor hoef je er geen geld voor neer te leggen. Een voordeel van een marketing dashboard is dat het jou de mogelijkheid biedt om de resultaten uitvoerig te analyseren. Daardoor kan je bijvoorbeeld campagnes makkelijker bijsturen voor meer succes.