Als je wilt dat je website goed gevonden wordt in Google is het zaak om allereerst sterke SEO teksten te schrijven. Oftewel: teksten die geoptimaliseerd zijn voor Google. Er zijn verschillende manieren waarop je dat kunt doen, waarbij je constant in te gaten moet houden dat je een goede balans vindt tussen de optimalisatie voor zoekmachines en voor je publiek. Je wilt immers tevens dat de teksten prettig leesbaar zijn en bezoekers aansporen contact op te nemen of een aankoop te doen. Dat gezegd hebbende, waar moet je allemaal rekening mee houden bij het schrijven van SEO teksten? Dat lees je hier!

 

Bron: https://www.doublesmart.nl/seo-tekstschrijver/.

 

Gebruik de juiste zoektermen

Voordat je begint met schrijven is het belangrijk een zoekwoordenonderzoek te doen. Je wilt immers weten wat het zoekvolume op voor jou relevante termen is en hoeveel concurrentie er op zit. Een zoekwoordenonderzoek levert je handige informatie op, aan de hand daarvan beslis je op basis van welke zoekwoorden je de pagina’s gaat schrijven.

 

Focus op één zoekterm per pagina

Het beste is om per pagina op slechts één hoofdzoekterm te richten. Als je namelijk allerlei verschillende zoekwoorden of onderwerpen benoemt, dan weet Google niet zo goed wat nu eigenlijk de strekking of bedoeling van deze pagina is. Concurrenten die wél pagina’s hebben die enkel op een zoekterm gericht zijn die iemand in Google heeft ingetikt, zullen dan hoger ranken.

 

Wat je wilt kunt doen is LSI keywords toevoegen aan de tekst. Dit zijn gerelateerde zoektermen, die in principe dezelfde zoekintentie en betekenis hebben. Door deze slim in te zetten kun je zelfs hoger ranken dan je concurrenten, doordat je meerdere varianten van dezelfde zoekterm opneemt in één tekst.

 

Creëer een interne linkstructuur

Hoe langer mensen op je website blijven, hoe hoger je zult ranken. Google denkt dan immers dat je content relevant en interessant is. Een interne linkstructuur kan daaraan bijdragen. Als je mensen op elke pagina meerdere malen naar andere pagina’s verwijst waar relevante content te vinden is, is de kans dat ze meer tijd op je website doorbrengen groter. Bovendien verlaag je zo je bouncepercentage, wat het percentage bezoekers is dat al afhaakt bij de eerste pagina die ze bezoeken.

 

Vergeet je metatitel en -omschrijving niet

Aan de hand van de teksten op je website weten zoekmachines wat er te vinden valt en wat jij te bieden hebt. Vergeet echter ook je metatitel en -omschrijving niet in te vullen. Deze zijn bedoeld om mensen in de SERP (de pagina met zoekresultaten van Google) over te halen om op de link naar jouw website te klikken. Als je deze niet zelf invult zal Google zelf een stukje tekst kiezen om daar te showen, en dat stukje is niet altijd even relevant.

 

Bovendien kun je door de gekozen zoektermen in de metatitel en -omschrijving te verwerken ook je ranking positief beïnvloeden. Zeker doen dus!